Har du någon anställd som kan bli borta från arbetet mer än 60 dagar på grund av sjukdom? Då kommer det nya regler snart.
Från den 1 juli 2018 krävs plan inom 30 dagar
Då ska du upprätta en plan för återgång i arbetet. Planen ska upprättas inom 30 dagar från första sjukdagen. Den ska vara ett stöd i ditt rehabiliteringsarbete som arbetsgivare.
- Undantag: Om det är uppenbart att den anställde inte kan komma tillbaka till arbetet på grund av sitt hälsotillstånd
- Då gäller inte kravet på plan för återgång i arbetet.
- Nya regler för sjukskrivning från 1 juli – plan för återgång i arbete (Försäkringskassan)
Nyhet – Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd
Du kan idag söka arbetsplatsnära stöd till företaget för köp av utredningar. Syftet är att förebygga sjukfrånvaro eller underlätta för den sjukskrivne att komma tillbaka i arbete.
- Arbetsplatsnära stöd (Försäkringskassan)
Det stödet utvidgas den 1 juli 2018 till att även omfatta planering, genomförande och uppföljning av insatser. Samtidigt ändras namnet till arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd. Försäkringskassan har ingen informationssida om det nya stödet ännu, men den kommer säkert till den 1 juli 2018.
Kontakta oss om personalfrågor
Tala gärna med din kontaktperson hos oss om du har funderingar om en långtidssjuk anställd.