I den artikeln nya beräkningar av bl.a. vilken inkomst som krävs för att få högsta möjliga allmänna pension från inkomstår 2019.
Kortfakta
Tips: På vår sida Kortfakta hittar du alltid gällande värden av alla möjliga slag. Inkomststegen hjälper dig att hitta en bra inkomstnivå. Vad som är bra för dig beror på vilka fördelar du är ute efter och vilka nackdelar du vill undvika.
Kontakta oss om din inkomstplanering – Ingår i det fasta paketpriset
Tala gärna med din kontaktperson hos oss om just dina inkomstnivåer och målsättningar. Med inkomstplanering hjälper vi dig att nå dina mål. Och du – inkomstplaneringen ingår i det fasta paketpriset hos de allra flesta av våra kunder!
Passa på nu att beställa ditt lagerbolag! Tiden rinner iväg fort så se till att säkra ditt aktiebolag i tid. Det blir den perfekta julklappen till dig själv.
Lågbeskattad utdelning 2019 kräver att du skaffar aktiebolag före nyår
Med ett aktiebolag registrerat och betalat före årsskiftet säkrar du ett lågbeskattat utdelningsutrymme på över 170 000 kr nästa år! Du säkrar ditt utdelningsutrymme i fyra steg:
Beställ ditt bolag minst en vecka före jul
Vi ordnar bolaget direkt, men du behöver hinna öppna bankkonto och betala före jul
Sätt in aktiekapitalet
Betala fakturan för lagerbolaget från bolagets nya bankkonto
Uthyrning av personal är momspliktigt, oavsett arbetsuppgifter. Ett företag som hyr ut vårdpersonal måste alltså ta ut moms på uthyrningen.
Det är innebörden av ett färskt ställningstagande från Skatteverket, från den 25 oktober 2018. Skatteverket grundar sig i sin tur på en dom i Högsta förvaltningsdomstolen från den 7 juni 2018 (HFD 2018 ref. 41).
Momsplikten gäller alla
SKV påpekar i ställningstagandet att momsplikten gäller alla som hyr ut personal.
Oavsett företagsform
Såväl enskild näringsverksamhet som till exempel aktiebolag
Oavsett storlek
Såväl stora bemanningsföretag som till exempel läkaren som bara hyr ut sig själv via sitt eget företag (”läkare på bolag”)
Dyrare för privata vårdföretag att hyra personal
Uthyrning av personal är alltså momspliktigt. Att bedriva sjukvård och tandvård är dock undantaget från momsplikt. Det betyder att varken sjukvårdsföretag eller tandläkare får dra av momsen på inhyrd personal, momsen blir i stället en kostnad. Kostnaden för den inhyrda personalen ökar alltså med 25 %.
I offentlig sjukvård och tandvård kan man dock få tillbaka det mesta av momsen från staten. Det innebär enligt vår bedömning att vi får en snedvridning av konkurrensen mellan privat och offentlig verksamhet, som drabbar den privata sjukvården och tandvården.
Undantag när personal hyrs ut mellan sjukvårdsföretag
Att det är momsfritt att bedriva sjukvård innebär dock att en vårdmottagning kan hyra ut sjukvårdspersonal till en annan vårdmottagning utan att ta ut moms. Tre krav måste uppfyllas för att personaluthyrningen ska bli momsfri.
Både den som hyr ut och den som hyr personalen ska driva vårdmottagningar
Detta krav utesluter t.ex. att läkare på bolag, utan egen mottagning, hyr ut momsfritt
Den uthyrda personalen ska utföra absolut nödvändiga vårdtjänster
Syftet med att hyra personalen får inte vara att öka intäkterna i direkt konkurrens med privata företag (som ju måste betala momsen som en kostnad)
Detta krav utesluter t.ex. att en privat tandvårdsklinik under sin semesterstängning hyr ut sin tandläkare till folktandvården momsfritt
Uthyrningens syfte är ju att öka intäkterna i den privata kliniken, i direkt konkurrens med kommersiella företag som ska betala moms
Utbildning är jämförbart med sjukvård beträffande momsen
Situationen vid uthyrning av personal för utbildning liknar situationen för uthyrning av personal för sjukvård. Uthyrning av personal är i grunden momspliktigt, men om ett utbildningsföretag hyr ut till ett annat utbildningsföretag kan det bli momsfritt.
De nya reglerna börjar gälla 1 juli 2019
Skatteverket påpekar att ställningstagandet som vi har beskrivit här innebär en ändring av synen på när moms ska tas ut (hittills har moms inte behövt tas ut vid uthyrning av vårdpersonal).
Därför ska Skatteverket fortsätta att godkänna momsfri uthyrning till och med juni 2019. Senast från den 1 juli 2019 måste du dock ta ut moms om du hyr ut vårdpersonal – dig själv eller andra.
Kontakta oss om moms på hyra av vårdpersonal
Driver du en verksamhet som kan påverkas av att moms införs på uthyrning av vårdpersonal? Du är välkommen att tala med din kontaktperson hos oss!
Igår den 1 november var vi inbjudna av SEB i Södertälje att berätta om skattenyheter. Hela personalen på kontoret samlades och kombinerade morgonfika med senaste nytt för företag och privatpersoner.
Tyngdpunkten låg på en genomgång av de nya skattereglerna för företag, som vi har berättat om flera gånger här på hemsidan, men vi hann med en del annat också.
Nyheter för företagare och privatpersoner
Nya skatteregler för företag
Internationell bakgrund, svensk lagstiftning
Begränsning av ränteavdrag
Dyrare periodiseringsfonder och säkerhetsreserver
Sänkt bolagsskatt och expansionsfondsskatt
Primäravdrag för hyreshus
Ny vägledning från Bokföringsnämnden för årsbokslut
Nya lagar 1 juli 2018 – 1 januari 2019
Leasing het nyhet
Störst intresse väckte de nya skattereglerna om leasing, som börjar gälla för räkenskapsår som börjar 1 januari 2019 och senare. Räntedelen i finansiella leasingavtal ska särredovisas i företagets inkomstdeklaration (gäller inte enskild näringsverksamhet och handelsbolag med fysiska personer som delägare). Särredovisningen av räntan i deklarationen kan minska företagets ränteavdrag. SEB är intresserade av frågan ur två aspekter.
SEB har bankkunder med leasingavtal för stora belopp, deras beskattning kan påverkas
SEB har leasingkunder och kan behöva hjälpa dem att beräkna räntedelen av de finansiella leasingavtalen
Deltagarna berördes av olika frågor under morgonens genomgång, beroende på vilket område de är rådgivare inom. Vi hoppas att alla kunde få utbyte av sina egna delar i vår genomgång och vi tackar SEB för att vi fick möjligheten att ge denna personalinformation!
Kontakta oss
Undrar du något om nyheterna så är du välkommen att tala med din kontaktperson hos oss.
Vill du läsa mer om de nya skattereglerna för företag, och begränsningarna av företagens ränteavdrag, så har du flera artiklar på vår hemsida. Sök på ränteavdrag!
Viktiga datum finns nu framme för hela 2019, för såväl privatpersoner som företag och organisationer.
När ska preliminärskatten betalas? När är det dags för arbetsgivardeklaration? Och hur var det nu med momsdeklarationen? Sista dagen för företaget att ansöka om ROT- och RUT-utbetalning så jag inte missar något från förra året? Detta och mycket mer hittar du här.
Du hittar alltid länkar till aktuell information under Mitt företag och Viktiga datum i menyn till vänster.
Nu finns Månadens Nyheter oktober på YouTube – Ekonominyheter i urval för dig företagare. Denna gång tar vi faktiskt upp nyheter för hela tre månader, juli, augusti och september 2018.
Innehåll
Del 1 – Allmänna nyheter
Nyheter från regeringen, riksdagen och många andra myndigheter och organisationer
Vi hjälper dig hålla reda på vad som är beslutat och när det börjar gälla
På en halvtimme får du grepp om nuläget i lagstiftningens alla faser och mer därtill
Del 2 – Rättsfall
På en halvtimme till får du koll på aktuella rättsfall inom företagarområdet
På söndag den 28 oktober är det slut på sommartiden.
Du vinner en timme genom att klockan ska ställas tillbaka. 03.00 på söndag morgon blir 02.00!
Omdiskuterad omställning till och från sommartiden
Sommartiden ifrågasätts och diskussioner pågår inom EU om vi ska behålla den. Men än så länge gäller reglerna om att vi ändrar mellan normaltid och sommartid. Här ser du hur sommartiden fungerar inom EU och när det är dags att ställa om klockan nästa gång.
Nu har du ännu fler fördelar med att anlita oss för din ekonomi.
Allt löpande i ett paket, ett pris
Från den 1 september får du alla löpande tjänster utförda till ett fast paketpris, samma pris varje månad året runt
… och den löpande konsultationen ingår!
… det gör också resultatplanering och bokslut, och inkomstplanering och inkomstdeklarationer varje år
I ditt uppdragsavtal ser du den långa listan med tjänster som ingår i just ditt fasta paketpris
Vi hjälper dig att digitalisera dina ekonomiska rutiner
… och sedan hjälper vi dig att automatisera dina rutinuppgifter, så du kan ägna dig mer åt ditt företagande
Allt detta ingår också!
Digitalt och personligt – Till fast pris.
Allt annat vid behov
Dessutom har du självklart tillgång till all kvalificerad rådgivning från oss, precis som förut. Du gör upp om ett fast pris med oss och vi utför tjänsten du är i behov av. T.ex. ett aktieägaravtal, testamente eller köp och försäljning av fastigheter och företag. Och vi kan mycket mer. Fråga oss när du behöver ett nytt bolag eller något annat med anknytning till ditt företagande.
Många fördelar
Jag började med att säga ”ännu fler fördelar”. Ja, du har ju redan tidigare haft tillgång till en hel del hos oss som kund. Det ser du på sidan Samla fördelar.
Vi är glada och stolta över att ha dig som kund. Och du som inte är kund ännu – Kontakta oss!