Viktig och lönsam information för dig företagare – Alla som prenumererar på vårt nyhetsbrev fick torsdags (2017-08-31) färsk information och nya tips.

Nyhetsbrev med innehåll

Regeringen backar om 3:12 | Frukostmöte med ESIC i Nyköping | Ränteavdrag | Dataskyddsförordning – checklista | Verklig huvudman hos Bolagsverket | Ny penningtvättslag

Gratis abonnemang

Se nyhetsbrevet Här om du inte redan har fått det. Anmäl dig i så fall för gratis abonnemang!

ESIC East Sweden Infra Cluster frukostmöte juridiska former för samverkanTorsdagen den 5 oktober 2017 håller vi frukostmöte i Nyköping om Vägar för företag att samverka i större affärer i arrangemanget ”Coffee by RedovisningsHuset i Södertälje AB”.

Det är East Sweden Infra Cluster (ESIC) som arrangerar. RedovisningsHuset är medlem i ESIC, som ”är ett professionaliserat nätverk och regional kraftsamling i näringslivet för att förverkliga Ostlänken”.

Hur kan lokala företag samverka för att tillsammans ta större uppdrag i den stora infrastruktursatsningen Ostlänken? Det är temat för frukostmötet.

Lokal och anmälan

Vi kommer att hålla till i Näringslivets Hus som ligger på Västra Storgatan 40 A i Nyköping. Vi öppnar med kaffe och fralla 08.00 och håller på till 09.30, med möjlighet till frågor efteråt.

Klicka på länken Vägar för företag att samverka i större affärer för mer information och för att anmäla dig. Välkommen!

kassaskåp 3:12-utredning låsta pengar låst utdelning låst vinst höjd skatt fåab 3:12-reglerI går 26 augusti 2017 meddelade regeringen att man slopar sitt förslag till nya 3:12-regler. Förslaget var att höja skatten på utdelningar och vinster vid försäljning av ägarledda aktiebolag.

Reträtten är ett resultat av den politiska oron kring flera liggande skatteförslag, som vi har berättat om i flera inslag.

Våra tidigare nyheter om lagändringen har uppdaterats med att förslaget inte längre gäller (sök på 3:12). Nu gällande regler fortsätter att gälla.

 

Andra skattehöjningar än 3:12-regler som fortsätter beredas

Regeringen backar dock inte om alla skatteförslag. Två stora skatteändringar är ute på remiss och förslagen om dem kommer att läggas fram senare, efter att budgeten för 2018 har lagts fram om några veckor. På dessa områden behöver du fortfarande planera och ha beredskap för att vidta åtgärder.

 

Kontakta oss om dina 3:12-regler

Vi har full förståelse för att alla turer med ändringar, ändringar av ändringar och slopade ändringar kan skapa förvirring. Har du frågor om hur reglerna slår för just ditt bolag så är du välkommen att tala med din kontaktperson!

Bolagsverket penningtvättsregistret register verklig huvudman

Lagen om registrering av verklig huvudman gäller från den 1 augusti 2017, men Bolagsverket öppnar sitt register om en vecka – den 1 september.

 

Verklig huvudman ska registreras för 800 000 företag och föreningar

Kravet på registrering gäller nästan alla svenska juridiska personer och utländska juridiska personer med verksamhet i Sverige. Även truster som förvaltas från Sverige omfattas.

Det är ett nytt lagkrav som kom samtidigt som den nya lagen mot penningtvätt och finansiering av terrorism, den 1 augusti 2017. Syftet är detsamma som i penningtvättslagen, att förhindra att verksamheten utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. I det här fallet ska registreringen göra att det inte längre går att gömma sig bakom konstruktioner med olika bolag som äger varandra. Den verkliga ägaren ska synas – det är i alla fall tanken!

De som slipper kravet är enskilda näringsidkare (där ju företaget har företagarens personnummer), noterade aktiebolag (som ju har offentliga aktieböcker), vissa ideella föreningar, offentlig förvaltning (där vet vi ju att staten är verklig huvudman) och några kategorier till.

Du kan läsa hela listan över vilka som omfattas av kravet och vilka som undantas på Bolagsverkets hemsida.

 

Verklig huvudman nygammalt begrepp

Banker och andra finansiella organisationer har sedan tidigare haft ett krav på sig att kolla vem som egentligen är deras kund. Därför kan du ha fått blanketter att fylla i om verklig huvudman sedan flera år tillbaka. Nu flyttas kravet till dig företagare, som själv ska registrera dig i ett centralt register hos Bolagsverket. Det blir en förenkling jämfört med den tidigare blanketthanteringen från olika banker.

 

Verklig huvudman är den som bestämmer

En verklig huvudman är en fysisk person som direkt eller indirekt kontrollerar fler än 25 % av rösterna i ledningen, eller som har rätt att tillsätta eller avsätta fler än hälften av personerna i ledningen.

 

Gratis halvår för registrering av verklig huvudman

Anmälan ska göras elektroniskt på Bolagsverkets hemsida och det kostar 250 kr. Den som vill göra en analog anmälan (””på papper”) måste ansöka om dispens (400 kr) och , om dispensen beviljas, sedan betala en högre avgift (400 kr till), totalt 800 kr.

Du har dock möjlighet från 1 september 2017 till 1 februari 2018 att göra registreringen gratis.

Du som omfattas av lagen nu, när den trädde i kraft den 1 augusti 2017, måste registrera dig senast den 1 februari 2018. Det råkar också vara sista gratisdagen.

Passa på snarast efter den 1 september 2017, så får du det gjort och dessutom utan avgift!

 

Kontakta oss om registrering av verklig huvudman

Har du frågor om verklig huvudman och om registreringen så tala med din kontaktperson hos oss. Vi är här för att hjälpa dig!

lagen mot penningtvätt penningtvättslagen

Nya penningtvättslagen gäller från 1 augusti 2017. Se här om du berörs och vad du kan behöva tänka på för att undvika problem.

 

Nya penningtvättslagen ersätter gammal lag

Det fullständiga namnet är ”Lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (2017:630)” och den ersätter en äldre lag med samma namn från 2009.

Lagens syfte är att förhindra att finansiell och annan näringsverksamhet används för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

 

Kolla först om penningtvättslagen gäller dig

Lagen gäller fysiska och juridiska personer som bedriver någon av 23 uppräknade verksamheter (1 kap. 2 § penningtvättslagen). Vi har markerat några av de vanligaste exemplen med fet stil nedan, nämligen fastighetsmäklare (13), handel med dyra varor (16), revisor (18), redovisningskonsult (19), skatterådgivare (20), advokat och jurist (21).

Kolla om du och din verksamhet finns med i listan nedan,

  1. bank- eller finansieringsrörelse enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse,
  2. livförsäkringsrörelse,
  3. värdepappersrörelse enligt 2 kap. 1 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden,
  4. verksamhet som kräver ansökan hos Finansinspektionen enligt lagen (1996:1006) om valutaväxling och annan finansiell verksamhet eller lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet,
  5. försäkringsförmedling enligt lagen (2005:405) om försäkringsförmedling, i fråga om sådan verksamhet rörande livförsäkring, bedriven av andra än anknutna försäkringsförmedlare,
  6. verksamhet för utgivning av elektroniska pengar enligt lagen (2011:755) om elektroniska pengar,
  7. fondverksamhet enligt lagen (2004:46) om värdepappersfonder,
  8. verksamhet med att som betalningsinstitut tillhandahålla betaltjänster enligt lagen (2010:751) om betaltjänster,
  9. verksamhet med att tillhandahålla betaltjänster enligt lagen om betaltjänster utan att vara betalningsinstitut,
  10. verksamhet som förvaltare av alternativa investeringsfonder enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder,
  11. verksamhet med konsumentkrediter enligt lagen (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter,
  12. verksamhet med bostadskrediter enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter,
  13. verksamhet som fastighetsmäklare med fullständig registrering enligt fastighetsmäklarlagen (2011:666),
  14. verksamhet som anordnare av kasinospel enligt kasinolagen (1999:355),
  15. verksamhet som anordnare av speltjänster som bedrivs med tillstånd eller registrering enligt lotterilagen (1994:1000), dock inte till den del verksamheten avser anordnande av spel på varuspelsautomater enligt 25 § samma lag,
  16. yrkesmässig handel med varor, om det kan antas att det i verksamheten eller en del av verksamheten genomförs eller kommer att genomföras transaktioner, enstaka eller sådana som kan antas ha samband, som innebär att utbetalt eller mottaget belopp i kontanter uppgår till motsvarande 5 000 euro eller mer,
  17. verksamhet enligt pantbankslagen (1995:1000),
  18. verksamhet som auktoriserad eller godkänd revisor eller registrerat revisionsbolag,
  19. yrkesmässig verksamhet som avser bokföringstjänster eller revisionstjänster som inte omfattas av 18,
  20. yrkesmässig rådgivning avseende skatter och avgifter (skatterådgivare),
  21. yrkesmässig verksamhet som advokat eller biträdande jurist på advokatbyrå, till den del verksamheten avser tjänster som anges i 4 § första stycket,
  22. yrkesmässig verksamhet som annan oberoende jurist än som avses i 21, till den del verksamheten avser tjänster som anges i 4 § första stycket, eller
  23. yrkesmässig verksamhet till den del verksamheten avser tjänster som anges i 4 § andra stycket och verksamhetsutövaren inte är en sådan person som avses i 18–22.

 

Om penningtvättslagen gäller dig

Om du och din verksamhet finns med i listan ovan så behöver du tänka på flera saker för att uppfylla lagen.

  • Registrering
    • Du ska i vissa fall registrera din verksamhet i penningtvättsregistret hos Bolagsverket
    • Gäller redovisningskonsulter, skatterådgivare m.fl.
  • Tillsyn
    • Tillsynsmyndighet är i de flesta fall en av tre länsstyrelser, Stockholm, Västra Götaland och Skåne
    • Tillsynsmyndigheten kan ingripa vid brott mot regler i penningtvättslagen, genom
    • … kräva rättelse, besluta om sanktionsavgift mot företaget, förhindra att verksamheten fortsätter, och
    • … förhindra att person i ledningen finns kvar i ledningen under 3-10 år framåt, besluta om sanktionsavgift mot personen
    • Sanktionsavgifterna kan vara på upp till 1 miljon EUR, för såväl företaget som en fysisk person!
  • Allmän riskbedömning
    • Hur kan dina tjänster och produkter komma att användas för penningtvätt eller finansiering av terrorism?
  • Riskbedömning av kunder
    • Vilken risk finns för var och en av dina kunder att penningtvätt eller finansiering av terrorism kan förekomma
  • Rutiner och riktlinjer
    • Din verksamhet, dina anställda och uppdragstagare ska ha interna rutiner för kundkännedom, övervakning, rapportering och behandling av personuppgifter
  • Behandling av personuppgifter
    • Din verksamhet får behandla personuppgifter för att följa penningtvättslagen
    • Det är ett undantag från begränsningarna i nuvarande personuppgiftslagen (PuL) och kommande dataskyddsförordningen (GDPR)
    • Till skillnad från reglerna i PuL och GDPR har du tystnadsplikt om behandlingen av personuppgifter enligt penningtvättslagen

 

Kontakta oss om penningtvättslagen

Har du frågor om hur penningtvättslagen berör dig? Tala med din kontaktperson hos oss så hjälper vi dig. Är svaret inte givet så kan vi kolla med länsstyrelsen åt dig.

Dataskyddsförordningen GDPR EU-förordning

Nio månader kvar tills dataskyddsförordningen GDPR börjar gälla den 25 maj 2018. Det är inte länge med tanke på åtgärderna du behöver vidta i företaget för att uppfylla kraven och undvika dryga sanktionsavgifter.

GDPR står för General Data Protection Regulation, den allmänna dataskyddsförordningen.

 

Checklistor för dataskyddsförordningen

Datainspektionen (DI) har publicerat checklistor för hur du kan förbereda dig, framför allt denna.

DI har lyft fram 13 viktiga punkter som ger dig en bild av vad det kommer att handla om.

  1. Är beslutsfattarna i ditt företag medvetna om GDPR?
    • Har du koll på vad reglerna innebär för just ditt företag?
  2. Vilka personuppgifter hanteras i ditt företag?
    • Inventera och dokumentera
  3. Används undantagsregler (missbruksregeln) idag?
    • GDPR har inga undantag, den gäller all personuppgiftsbehandling
  4. Vilken information lämnar ditt företag till de registrerade?
    • GDPR innehåller utökade krav på information till de registrerade
  5. Hur tillmötesgår ditt företag de registrerades rättigheter?
    • Tillgång till sina uppgifter, rättelser eller radering av felaktiga uppgifter, invändning mot direktmarknadsföring eller automatiserat beslutsfattande och profilering, överföring av uppgifter i ett allmänt använt maskinläsbart format (dataportabilitet)
  6. Vilket rättsligt stöd har ditt företag för behandling av personuppgifter?
    • Det finns sex alternativ, med olika krav, vi beskriver dem längre ner i denna artikel
  7. Hur inhämtas samtycke från de registrerade?
    • Om ditt företag använder den rättsliga grunden ”Samtycke” så ska många krav uppfyllas, kanske bättre om en annan rättslig grund kan väljas?
  8. Behandlas personuppgifter om barn?
    • GDPR har ett förstärkt skydd för barns personuppgifter
  9. Har ditt företag rutiner för personuppgiftsincidenter?
    • Ett dataintrång kan t.ex. behöva rapporteras inom 72 timmar till DI och i allvarliga fall ska även de registrerade informeras
  10. Finns det särskilda risker med ditt företags personuppgiftsbehandling?
    • GDPR ställer särskilda krav på dessa behandlingar
  11. Har IT-systemen i ditt företag skydd för personuppgifter?
    • Ta hänsyn till GDPR vid ändring eller nyutveckling av IT-system
  12. Vem ansvarar för dataskyddsfrågor i ditt företag?
    • En ansvarig bör utses och i vissa fall är det ett krav
  13. Har ditt företag verksamhet i flera länder?
    • En organisation behöver svara inför tillsynsmyndigheten i bara ett land

 

Rättsliga grunder i dataskyddsförordningen

Behandling av personuppgifter måste enligt GDPR kunna stödja sig på en ”rättslig grund”. Någon av följande sex rättsliga grunder måste kunna åberopas för varje personuppgiftsbehandling i ditt företag.

  1. Samtycke
    • Detaljerade krav på hur samtycket tas in och dokumenteras
  2. Avtal
    • Om personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att uppfylla ett avtal med den registrerade så är detta en bra rättslig grund
  3. Rättslig förpliktelse
    • Om du måste behandla personuppgifter för att uppfylla krav i EU-rätten eller svensk rätt så är detta den lämpliga rättsliga grunden (bokföringsplikt, arkiveringsplikt, rapporteringar enligt skatteregler, personregister enligt penningtvättslagen etc.)
  4. Skydd för grundläggande intressen
    • T.ex. akutvård
  5. Uppgift av allmänt intresse och myndighetsutövning
    • Främst för myndigheter, sällan för företag
  6. Intresseavvägning
    • Den registrerades intresse av skydd väger lättare än ”berättigade intressen”, får inte tillämpas av myndigheter som i stället ska använda sig av föregående punkt (punkt 5)

Troligen är det naturligast för dig att tillämpa de rättsliga grunderna ”Avtal” (2) och ”Rättslig förpliktelse” (3).

 

Kontakta oss om dataskyddsförordningen

Tala gärna med din kontaktperson hos oss om just din situation beträffande behandling av personuppgifter. Regelverket i och omkring GDPR är omfattande, men vi gör vad vi kan för att hjälpa dig.

Vi har skrivit tidigare om GDPR i artikeln Förbered dig för dataskyddsförordningen.

Din kontaktperson hittar du på sidan Kontakt.

 

scb statistiska centralbyrån prisbasbelopp

Statistiska Centralbyrån (SCB) presenterade igår prisbasbeloppen för 2018.

  • Prisbasbeloppet har beräknats till 45 500 kr, en ökning med 700 kr från 2017
  • Det förhöjda prisbasbeloppet har beräknats till 46 500 kr, en höjning med 800 kr från 2017.

 

Prisbasbelopp används till många saker

Prisbasbeloppet speglar prisutvecklingen och styr varje års beräkningar av bland annat bilförmånsvärde, skattefritt traktamente, lågbeskattat utdelningsutrymme, gräns för deklarationsplikt, grundavdrag för inkomst av tjänst, skattefria tävlingsvinster inom idrotten m m. Prisbasbeloppet används också i många avtal.

 

Förhöjt prisbasbelopp

Det förhöjda prisbasbeloppet används för beräkning av pensionsgrundande inkomst (PGI) och pensionspoäng.

 

Inkomstbasbelopp

Det finns totalt tre basbelopp. Det tredje, inkomstbasbeloppet, speglar inkomstutvecklingen. Det beräknas av Pensionsmyndigheten och publiceras i november varje år.

 

Basbeloppen fastställs av regeringen

Alla tre basbeloppen ska formellt fastställas av regeringen.

 

Kortfakta

Tips: På vår sida Kortfakta hittar du alltid gällande värden av alla möjliga slag!

Br Bostadsrätt BRF Bostadsrättsförening Bostadsrättsföreningar Årsredovisning Komponentavskrivning Kassaflöde Kassaflödesanalys Underhåll

”Utredningen om stärkt konsumentskydd på bostadsrättsmarknaden” föreslår ändringar av bostadsrättsföreningarnas årsredovisningar, ekonomiska planer med mycket mer.

Vi beskriver här de nu gällande metoderna för avskrivningar och sedan vilka förslag utredningen lämnar, dels om avskrivningar men även om andra delar av årsredovisningen. Förslagen utmynnar i att Bokföringsnämnden (BFN) bör ta fram en särskild vägledning om årsredovisningar för bostadsrättsföreningar.

Men först tidplanen för ändringarna.

 

Tidplan

Betänkandet lämnades till Justitiedepartementet redan den 26 april 2017, men först den 14 juni 2017 sändes det ut på remiss. Remisstiden går ut den 1 oktober 2017.

När remissvaren har analyserats ska regeringen ta fram en lagrådsremiss där förslaget granskas lagtekniskt. Därefter avlämnar regeringen en proposition till riksdagen för beslut.

Utredningen föreslår att de nya reglerna ska börja gälla den 1 januari 2019, eller närmare bestämt för räkenskapsår som börjar den 1 januari 2019 och senare.

En av utredningens experter har framfört avvikande uppfattningar i ett särskilt yttrande. Vi får också se vad som kommer fram i remissomgången.

 

Dagens avskrivningar för bostadsrättsföreningar

Mindre företag får tillämpa regelverket K2 från Bokföringsnämnden (BFN) när årsredovisningen upprättas. Många bostadsrättsföreningar har valt att tillämpa K2, som är ett förenklingsregelverk.

Enligt K2 ska föreningens byggnad skrivas av med en procentsats som speglar byggnadens bedömda livslängd. Reparationer och underhåll kostnadsförs det år åtgärderna vidtas. Stora åtgärder, till exempel stambyte eller fasadrenovering, blir därmed kännbara kostnader i det årets resultaträkning.

Större företag ska tillämpa regelverket K3 från BFN när årsredovisningen upprättas. Alla större bostadsrättsföreningar måste därmed tillämpa K3, som är huvudregelverket.

Enligt K3 ska föreningens byggnad skrivas av per komponent. En byggnad ska delas in i sina väsentliga komponenter och varje sådan komponent ska skrivas av över sin bedömda livslängd. Typiska komponenter brukar vara stomme, fasad, tak, hissar och stammar. Reparationer kostnadsförs, liksom enligt K2, men stora åtgärder redovisas som utbyte av komponent. När till exempel stambyte görs bokförs eventuellt kvarvarande värde för den gamla stammen som om den utrangeras, med en kostnad som följd, och investeringen i den nya stammen tas upp som en ny komponent som börjar avskrivas enligt en ny plan.

Resultatet påverkas därmed väsentligt mycket mindre vid komponentavskrivningar enligt K3 än vid kostnadsföring av underhåll enligt K2.

Enligt både K2 och K3 ska dessutom kostnaderna kunna pareras genom att fonden för yttre underhåll används, men det förutsätter att tillräckligt stora avsättningar har gjorts tidigare.

 

Enhetlig information om bostadsrättsföreningar

Utredningen föreslår flera ändringar som syftar till att ge bättre information i årsredovisningen. Reglerna ska bli mer enhetliga, så att olika föreningar kan jämföras på ett bättre sätt än idag. Informationen ska också göra det möjligt att bedöma den framtida utvecklingen av medlemmarnas årsavgifter.

  • Bostadsrättsföreningar alltid ska göra komponentavskrivningar
    • Se föregående avsnitt om K2 respektive K3
  • Om ledningen väljer att låta föreningen gå med förlust ska en upplysning lämnas i årsredovisningen om tankarna bakom det
  • Föreningens årsredovisning ska innehålla en kassaflödesanalys
    • Är idag frivilligt i K2 men obligatoriskt i K3
  • Föreningens årsredovisning ska innehålla nyckeltal som är relevanta för fastighetsekonomin
    • Årsavgift/kvadratmeter (kvm)
    • Avskrivningar och underhållsavsättningar/kvm
    • Skuldsättning/kvm
    • Räntekänslighet
    • Energikostnad/kvm
  • BFN bör få i uppdrag av regeringen att ta fram en vägledning för årsredovisningar i bostadsrättsföreningar

 

Kontakta oss om din förening

Tala gärna med din kontaktperson hos oss om hur redovisningen i din bostadsrättsförening ser ut. Kan ni få jämnare resultatutveckling redan nu genom att frivilligt gå över till K3 och komponentavskrivning? Om ni använder K2, ska ni använda den frivilliga möjligheten i K2 att ta med en kassaflödesanalys i årsredovisningen? Vad blir bäst för era medlemmar och för kommande köpare?