2017 viktiga datum kalender

Viktiga datum finns nu framme för hela 2017, för såväl privatpersoner som företag och organisationer.

När ska preliminärskatten betalas? När är det dags för arbetsgivardeklaration? Och hur var det nu med momsdeklarationen? Sista dagen för företaget att ansöka om ROT- och RUT-utbetalning så jag inte missar något från förra året? Detta och mycket mer hittar du här.

Du hittar alltid länkar till aktuell information under Mitt företag och Viktiga datum i menyn till vänster.

Undrar du något så är du välkommen att tala med din kontaktperson hos oss.

Skatteverket kortfakta belopp procent avdrag Viktiga datum

Viktiga belopp och procentsatser finns nu framme i kortversion för 2017 och under senare januari publiceras även den fullständiga versionen.

Hur höga traktamenen är skattefria och utan arbetsgivaravgifter? Vilka basbelopp gäller i år? Vilka avdrag kan jag göra för resa mellan bostad och arbetsplats? Detta och mycket mer ser du här.

Du hittar alltid länkar till aktuell information under Mitt företag och Kortfakta i menyn till vänster.

Undrar du något så är du välkommen att tala med din kontaktperson hos oss.

kontrolluppgift varje månad arbetsgivardeklaration på individnivå

Arbetsgivardeklaration på individnivå varje månad rycker allt närmare. Nu har regeringen lämnat sitt färdiga förslag till riksdagen i propositionen ”Uppgifter på individnivå i arbetsgivardeklarationen”.

Uppdatering 2017-05-11: Riksdagen har antagit regeringens förslag utan ändringar (Arbetsgivardeklaration per person varje månad).

 

Personliga uppgifter varje månad

Dagens arbetsgivardeklaration, där företagen varje månad rapporterar summa löner och avdragna skatt under föregående månad, utökas till att lön och avdragen skatt ska anges för varje anställd, varje månad till Skatteverket. Företaget ska också informera om uppgifterna som lämnas i arbetsgivardeklarationen till varje anställd.

Den nya månadsrapporteringen ska ersätta kontrolluppgifterna, som hittills har upprättats en gång om året.

Vi har tidigare berättat om förslaget i nyheten Kontrolluppgift varje månad.

 

Tidplan

Företag som ska föra personalliggare, och som den 1 juli 2018 har fler än 15 anställda, ska börja rapportera enligt de nya reglerna från den 1 juli 2018.

Övriga företag ska börja rapportera på det nya sättet den 1 januari 2019.

 

Uppgifter till andra myndigheter

Från den 1 januari 2019 ska det också bli möjligt för myndigheterna Försäkringskassan, Migrationsverket och Arbetsförmedlingen att hämta personliga uppgifter från månadsrapporteringen hos Skatteverket, i syfte att förbättra myndigheternas kontrollmöjligheter och effektivisera deras arbete.

Försäkringskassan ska få hämta uppgifter för att bestämma sjukpenninggrundande inkomst eller beräkna bostadsbidrag.

Migrationsverket ska få hämta uppgifter i ärenden om dagersättning  för asylsökande m.fl.

Arbetsförmedlingen ska få hämta uppgifter i ärenden om stöd till arbetsgivare för anställning av en enskild person.

 

Viktigt med riktig arbetsgivardeklaration – varje månad

Som du märker blir det mycket angeläget att rapporterade uppgifter blir korrekta redan varje månad, eftersom uppgifterna används löpande och även av andra myndigheter än Skatteverket. Det kräver bra rutiner och hjälpmedel hos ditt företag för att arbetet med löner och arbetsgivardeklarationer inte ska stjäla för mycket tid av din egentliga verksamhet.

 

Vi hjälper dig automatisera

Vi kan sköta både löner och arbetsgivardeklarationer åt ditt företag, så du kan ägna dig åt din verksamhet fullt ut. Vi har rätt kunskaper och utrustning och vi är beredda på de nya reglerna. Tala med din kontaktperson hos oss så hjälper vi dig!

Viktig och lönsam information för dig företagare – Alla som prenumererar på vårt nyhetsbrev fick i måndags (2016-12-12) färsk information och nya tips.

Nyhetsbrev med innehåll

Kvarskatten betalas 12 december 2016 | Skatteändringar 2017 | Beslut om uppskov | Lagerbolag | Mindre pappershantering – Mer digitalt

Gratis abonnemang

Se nyhetsbrevet Här om du inte redan har fått det. Anmäl dig i så fall för gratis abonnemang!

plånbok pengar lagerbolag aktiebolag bolag

Årets lönsammaste tips till dig som vill skaffa aktiebolag är att beställa lagerbolag omgående.

Här får du fyra tunga skäl, men det räcker att uppfylla bara ett av dem för att du ska slå till nu!

  1. Om du äger ditt bolag den 1 januari 2017 så får du tillgodoräkna dig utdelningsutrymme för 2017, annars inte
    • Men då behöver du beställa och betala bolaget nu samt få det registrerat före årsskiftet – Det klarar vi
  2. Se till att ditt bolag har brutet räkenskapsår med första bokslutet hösten 2017
    • Då hinner du ta ut utdelning inom utdelningsutrymmet till lägre skatt (20 %) trots att det finns ett lagförslag om höjning till 25 % 2018
    • Det handlar om ett utrymme på över 160 000 kr under 2017 om du skaffar bolaget nu, jämfört med 0 kr under 2017 om du skaffar bolaget efter årsskiftet
  3. Yrka investeraravdrag och få tillbaka pengar på nästa års skatt
    • Uppfyller du villkoren (t.ex. 300 tkr i löner från bolaget senast under nästa år) så kan du få tillbaka minst 7 500 kr på skatten
    • Se vår faktasida /investeraravdrag/
  4. Sist men inte minst det bästa av allt – Våra lagerbolag är billigast på marknaden!
    • Ett bolag från oss kostar 3 300 kr (exklusive avgifter från Bolagsverket och moms)

Vill du veta mer? Läs vår informationssida:

Du kan också få personlig hjälp av

bostad uppskov tak

Riksdagen har nu beslutat om de nya reglerna för uppskov med skatt vid försäljning av bostad.

  1. Taket för uppskov slopas under en begränsad tid på fyra år
  2. Möjligheten att söka uppskov förbättras vid köp av billigare bostad

Två ändringar av uppskov

Vi beskriver de nya reglerna i dessa två inslag.

Stöd från oss

Tala gärna med din kontaktperson hos oss om hur du ska göra. Vi hjälper dig också beräkna skatten på vinsten.

Du vet väl att du kan lämna in underlag digitalt till oss? Du behöver inte lämna in allt på papper.

Vi hjälper dig dra nytta av tekniken

Om du vill kan du lämna valfria delar av din redovisning digitalt till oss. Vi har moderna och framtidsinriktade lösningar för att automatisera mer av din bokföring.

Bara ett samtal bort

Vill du effektivisera din redovisning så tala med din kontaktperson hos oss, vi hjälper dig att göra vardagen enklare.

kalender datum kvarskatt restskatt

Senast tre månader efter att Skatteverket har skickat ut slutskattebeskedet så ska eventuell kvarskatt betalas. Företagare har under många år fått slutskattebeskedet i månadsskiftet november/december och de som har haft kvarskatt har då haft tid på sig till den 12 mars nästa år. Så är det inte längre.

Skatteverket har lagt om sina rutiner i år och slutskattebeskeden till företagare kommer nu tre månader tidigare än förr. Det innebär att kvarskatten också förfaller tre månader tidigare – för de flesta den 12 december! Du ser vad som gäller på ditt slutskattebesked. Hade du skatt att få tillbaka så gäller detta inte dig.

Det är viktigt att du försöker betala i tid, även om det inte alls stämmer med din planering. Räntan blir hög annars. Så här beräknas räntan om du har kvarskatt och om den förfaller till betalning 12 december 2016.

  • 13 februari – 2 maj 2016
    • 0 % upp till 30 tkr
    • 1,25 % för kvarskatt som överstiger 30 tkr
  • 3 maj – 12 december 2016
    • 1,25 % för hela kvarskatten (eller återstående belopp efter delbetalningar)
  • Från och med 13 december 2016
    • 16,25 % för hela kvarskatten (eller återstående belopp efter delbetalningar)
  • Om skulden lämnas till Kronofogdemyndigheten (KFM), ca februari 2017
    • 1,25 % efter överlämningen till KFM

Om du har fått slutskattebeskedet senare så förfaller eventuell kvarskatt också senare med motsvarande förskjutningar av ränteberäkningarna ovan.

Om du har gjort delbetalningar så minskar det skulden som räntan beräknas på. Det innebär att om du inte kan betala hela kvarskatten så är det värdefullt att betala så mycket som möjligt nu. Det tjänar du på.

Den 15 oktober beskrev vi den nya situationen

Behöver du hjälp om vad som gäller för just dig, eller med planering av betalningen, så tala med din kontaktperson hos oss.

riksdagen amorteringskrav nyhetsbrev vårändringsbudget vårproposition insättningsgaranti budget

Riksdagen har beslutat om skattefrågor som ingår i budgeten för 2017. En rad förändringar som vi redan har berättat om träder alltså i kraft den 1 januari 2017.

Nytt REP-avdrag inom RUT-avdraget

REP-avdrag RUT-avdrag vitvaror

Privatpersoner får skattereduktion, inom ramen för RUT-avdraget, för reparation och underhåll av vitvaror om arbetet utförs i bostaden. Avdraget gäller reparationer som utförs och betalas efter den 31 december 2016. Anpassa dig till de nya reglerna och skaffa dig nya affärschanser för din verksamhet!

Momssänkning för reparationer

momssänkning reparationer kläder hemtextilier

Momsen på reparationer sänks från 25 % till 12 % från den 1 januari 2017. Det ursprungliga förslaget gällde bara mindre reparationer, men beslutet om momssäkning gäller alltså alla reparationer. Anpassa dig till de nya reglerna och skaffa dig nya affärschanser för din verksamhet!

Om du driver verksamhet som kräver kassaregister, tänk på då att uppdatera kassaregistret med den nya momssatsen från den 1 januari.

Slopat avdrag för måltider vid representation

Finansdepartementet föreslår slopat avdrag för representation i form av måltider

Från den 1 januari 2017 får företag inte avdrag från inkomstskatten längre för representationsmåltider. Avdrag kan fortfarande göras för enklare förfriskningar etc.

Samtidigt ändras momsreglerna så att avdrag för moms får göras underlag på upp till 300 kr för måltider och liknande förtäring, trots att måltiderna alltså inte längre är avdragsgilla från inkomstskatten.

Ingen momsregistrering vid låg försäljning

momsregistrering momsbokföring

Små verksamheter, med försäljning upp till 30 tkr om året, behöver inte vara momsregistrerade från 1 januari 2017. De verksamheter som utnyttjar undantaget slipper fakturera moms och har därmed inte heller någon moms att deklarera och betala till Skatteverket.

 

Växa-stöd till först anställd i enskild firma

personal anställd Växa-stöd

Ett växa-stöd inför för enskilda näringsverksamheter (enskilda firmor) som anställer sin första person. Stödet innebär att de bara behöver betala ålderspension (10,21 %) i stället för fulla arbetsgivaravgifter (31,42 %). I vår beskrivning av det nya stödet hittar du också viktiga varningar.

Kontakt

Tala med din kontaktperson hos oss om hur nyheterna berör dig och hur du kan använda dem till din fördel!

2016-11-17-9000-88-nyhetsbrev-29-bilder

Viktig och lönsam information för dig företagare – Alla som prenumererar på vårt nyhetsbrev fick i tisdags (2016-11-15) färsk information och nya tips.

Nyhetsbrev med innehåll

3:12 Utredningen höjer skatten | Stopp för privata paketeringar | Ändrade uppskovsregler | E-post fakturor och autogiro

Gratis abonnemang

Se nyhetsbrevet Här om du inte redan har fått det. Anmäl dig i så fall för gratis abonnemang!